Még mindig maximálisan biztonságos a Toyota villanyautója
Az Euro NCAP azért jött létre huszonkilenc évvel ezelőtt, hogy egy független, egységes minősítési rendszert állítson fel a könnyű gépjárművek biztonságának ellenőrzésére. Az elmúlt három évtizedben az európai és globális autóipar egyik legfontosabb viszonyítási pontjává nőtte ki magát a szervezet, amely igyekszik a technológiai és társadalmi fejlődéssel lépést tartva mindig a maximumot megkövetelni az érdekelt szervezetektől, így szorítva rá az autóipart és a jogalkotókat, hogy egyre biztonságosabbá tegyék ne csak a járműveket, de a teljes mobilitási ökoszisztémát.
A Toyota bZ4X elektromos crossovert eredeti megjelenésekor, 2022-ban az akkor érvényes szempontok szerint megvizsgálták, és teljesítményt a legmagasabb, ötcsillagos minősítéssel értékelték. Különösen a gyalogosok védelme, valamint a vezetőtámogató elektronikus rendszerek terén mutatott fel kiemelkedően jó eredményeket a jármű.
2023-ban aztán módosított vizsgálati protokollján az Euro NCAP. Szigorították a járművek ütközési kompatibilitásával (azaz, hogy az egyik jármű milyen mértékben „kannibalizálja” a másik ütéselnyelő rendszereinek tartalékait) szembeni elvárásokat. A töréstesztbábuk szenzorikus fejlődését kiaknázva alaposabb anatómiai elemzéseket írtak elő, különös tekintettel a felnőtt utasok agyát érő sérülések vizsgálatára. Elkezdték pontozni a vízbe merült járműből való mentés sikerességét, a másodlagos ütközések elkerülését célzó megoldások hatékonyságát, a hátsó üléssoron felejtett gyermekre figyelmeztető rendszer meglétét, és egy sor olyan további rendszert, amelyek messze túlmutatnak a klasszikus „törésteszt” kompetenciáján, ám lehetővé teszik, hogy az autósok magukra és a közlekedés többi résztvevőjére minél kisebb veszélyt jelentsenek.
Miután a Toyota 2024 elején kiegészítette a bZ4X biztonsági csomagját, majd 2025 tavaszán jelentős mértékben átdolgozta a típust, aktuálissá vált a modell újratesztelése, hiszen a 2022-es, eredeti eredmények az Euro NCAP módosított protokollja miatt elavulttá váltak.

A 2025 novemberében megismételt teszten a Toyota bZ4X megőrizte ötcsillagos teljesítményét. A felnőtt ütközésvédelem terén a frontális és oldalirányú ütközéseknél sehol nem mutatott kritikus hiányosságot a jármű. Az elmúlt évek újdonságának számító, első középső légzsák, amely megakadályozza, hogy a vezető és utasa oldalirányú ütközésnél összefejeljenek, hatékonyan végezte a dolgát. A fejtámaszok elöl és hátul egyaránt maximálisan csökkentik a súlyos sérüléssel fenyegető ostorcsapás nyaksérülés kockázatát.
A gyermekek védelme példa értékű. Az Euro NCAP egyedül a hátsó ülésen maradt gyermekre figyelmeztető rendszert találta idejét múltnak – a bZ4X eredeti bevezetésekor még élvonalbelinek számító passzív érzékelő technológia helyett ma már aktív rendszereket építenek be az új generációs járművekbe –, ami fontos üzenet az autóiparnak, hogy iparkodjon a fejlesztésekkel, de a mindennapokban felelősségteljes szülők mellett nem csorbítja a gyermek utasok biztonságát. A gyalogosok és kerékpárosok védelme terén továbbra is a legmagasabb szinten teljesít a Toyota bZ4X, beleértve a gázolást elkerülő automatikus vészfékező rendszer működését is. Szintén derekasan helyt álltak a teszten a vezetőtámogató rendszerek: az autó automatikus fékező, sávtartó, kormányzásba beavatkozó rendszerei jól vizsgáztak, akárcsak a sebességkorlátozó jelzőtáblákat felismerő optikai technológia, amely akár a sebességtartó automata átprogramozására is alkalmas.
A Toyota bZ4X ismételt vizsgáztatása és bravúros helyt állása jól szemlélteti nem csak az Euro NCAP munkájának a hatékonyságát, de a Toyota folyamatos fejlesztésre irányuló, általános törekvését is. Ez utóbbi szellemében az autógyártó szünet nélkül tökéletesíti típusait és technológiáit, így biztosítva ügyfelei számára a mindenkori legmagasabb szintű szolgáltatásokat – többek között a biztonság terén is.
Fotók: Euroncap.com