Megújult a legtökéletesebb Toyota
Hamarosan hatvanéves lesz a Toyota zászlóshajója, a Century, ám az 1967-ben bevezetett, legelső széria óta mindössze két modellváltásra került sor: az első generációs modell harminc, a második huszonegy éven át volt forgalomban. A jelenlegi, harmadik széria a maga hét évével még újoncnak számít ebben a mezőnyben, de tekintve, hogy most, hét év elteltével kapta meg első faceliftjét, megnyugodhatunk: a Toyota vélhetően ebben az esetben is évtizedekben kívánja mérni a típus életciklusát.
Kivéve persze, ha mégsem. A 2025 őszén meghirdetett stratégia hallatán, amelynek értelmében a jövőben a Century lesz a cégcsoport prémium- (vagy inkább szuperprémium-plusz) márkája, sok szív összeszorult: vajon a japán autóipar legexkluzívabb termékének nemzetközivé válása felhígítja-e azt a szilárd értékrendet, amely közel hat évtizede határozza meg a Century létezését.
A mostani modellfrissítést talán aggódó ügyfeleinek szóló üzenetnek is szánta a Toyota: ne aggódjanak, a Century nem hódol be semmilyen divatirányzatnak, a kijelölt útról nem tér le az átmeneti népszerűség kedvéért.
A Toyota Century 2026-os modellévre ütemezett modellfrissítése ugyanis nem jár fizikai átalakulással. Nincsenek új keréktárcsák, kárpitopciók vagy dekorpanelek: minden marad pontosan úgy, ahogy azt 2018-ban, pontosabban 1967-ben kitalálták. A változások mind a felszín alatt mentek végbe, ám ott sem mechanikusan: kizárólag szoftveres fejlesztésekről van szó.
Online kapcsolódás
A 8 colos központi kijelzőt kiszolgáló infotainment rendszer mostantól online kapcsolódásra képes. Ez egyrészt lehetővé teszi a felhő alapú navigációt, valós idejű keresésekkel (éttermek, parkolók stb.) támogatva. Másrészt fejlett hangvezérlés segíti a fedélzeti rendszerek kezelését, bár a szokásos „Hey, Toyota” ébresztő kifejezés kissé közvetlennek hangzik egy olyan limuzinban, amelyet cégelnökök és miniszterek szállítására terveztek.
Az online kapcsolódás harmadik, az utasok szempontjából értékes hozadéka a fedélzeti wi-fi hálózat, amelyhez csatlakozva stabilabb, erősebb internetes kapcsolat áll a hátul dolgozni vágyók rendelkezésére. És persze nem maradt ki a fejlesztések sorából a My Toyota távoli felügyeleti és vezérlő funkció sem, amely lehető teszi, hogy a sofőr okostelefonjáról ellenőrizze a jármű státuszát, illetve aktiváljon bizonyos funkciókat, például a klímabrendezést.
Toyota Safety Sense
A másik fejlesztés a Toyota Century aktív biztonsági arzenálját érinti. A Toyota Safety Sense biztonsági csomagot az elmúlt években bevezetett funkciókkal bővíti most ki a gyártó. Már eddig is alapértelmezett volt az autonóm vészfékező rendszer (PCS), a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer (LDA), a követési távolságot tartó, radar alapú tempomat, valamint az adaptív távolsági fény.
Ezekhez csatlakozik 2026-tól a sávkövető funkció, amely autópályán a forgalmi sáv középvonalában tartja a járművet, a jelzőtábla- és jelzőlámpa-felismerés, a vezető éberségét figyelő, a járművet rosszullét esetén leállító rendszer, a közeledő veszélyhelyzetet észlelő, a sebességet automatikusan csökkentő megelőző rendszervezérlés, valamint a késedelmes elindulásra figyelmeztető funkció. Az ütközést megelőző rendszer tudása kiegészült a kanyarodás, illetve kereszteződésen való áthaladás közbeni fékvezérléssel. Újdonság a kiszállást biztonságossá tevő, közeledő járműre vagy kerékpárra figyelmeztető funkció, illetve a parkolás közben fenyegető ütközéseket elkerülő rendszer.
Ha kívülről nem is látszik a Toyota Century felokosítása, a megrendelő pénzügyi osztályának fel fog tűnni, hogy nagyobb tudású járművet vásárolnak: a vételár nagyságrendileg 15 százalékkal emelkedik a jelenlegi verzióhoz képest. A 23 millió jen (átszámolva nem egészen 50 millió Ft) még a luxusautók között sem kevés pénz, ugyanakkor a Century nem átlagos autó: a japán autógyártás gyöngyszeme, egyben a klasszikus japán értékek egyik utolsó zászlóvivője, amellyel ebben a formában talán itt találkozhatnak utoljára az ügyfelek.
Fotók: Toyota