A Toyota C-HR Európa legtisztább nem elektromos személyautója

A Toyota C-HR Európa legtisztább nem elektromos személyautója

2020 november 27.
Újabb két tucat típust minősített az új autók környezetvédelmi teljesítményét elemző Green NCAP szervezet, a tavalyinál sokkal szigorúbb mérések komoly meglepetést jelentettek.

Az idei évre átdolgozta minősítési rendszerét a Green NCAP, az Európa legnagyobb autóklubjai, autós érdekképviseletei, valamint közlekedési minisztériumai által létrehozott szervezet.

A Green NCAP 2020-tól a korábbi kettő helyett immár három, egyformán súlyozott szempont szerint vizsgálja az új autókat. Míg korábban csak az autók általános károsanyag-kibocsátását és hatásfokát vizsgálták, mostantól külön ellenőrzik az üvegházhatást erősítő gázok – különösen a szén-dioxid (CO2), a metán (CH4) és a dinitrogén-monoxid (N2O) emisszióját.

Az általános károsanyag-kibocsátási vizsgálatok során a korábbinál nagyobb figyelmet szentelnek az ammóniának (NH3) és a különböző nitrogén-oxidoknak (NOx). A szervezet nullától öt csillagig minősíti az autókat; az előbbit a törvényi előírásoknak épp csak megfelelő, az utóbbit pedig a rendelkezésre álló technológiákat a legteljesebb mértékben kiaknázó modellek érdemlik ki. Az idei év másik újdonsága, hogy immár fél csillagot is osztanak, így árnyaltabban értékelhető az autók teljesítménye.

A Green NCAP első körben 24 típust vizsgált meg az új feltételrendszer szerint. Benzin, dízel és gázüzemű modellek, hibridek és tisztán elektromos járművek, első-, hátsó- és összkerékhajtású típusok, automata és kézi sebességváltós hajtásláncok szerepeltek a listán.

Mivel a tisztán elektromos járművek a felhasználás helyén egyáltalán nem bocsátanak ki káros anyagokat, az első és harmadik vizsgálati pontban maximális pontszámot kaptak.
Szintén tíz pontot érdemeltek a hatásfokra – ezt ugyan külön nem említi a szervezet, de logikus, hogy a nehezebb, nagyobb teljesítményű villanyautók esetében, amelyek pazarlóan bánnak az akkumulátorban tárolt energiával, rosszabb pontszámot osztanak ki.

Arra máris ígéretet tett a Green NCAP, hogy a jövőben a járművek teljes életciklusára eső emissziós értékeket – az elektromos autóknál például az akkumulátorok gyártásának környezeti lábnyomát – is figyelembe veszik. Azonban ez a tesztsorozat még nem tartalmazta ezt a szempontot.

Figyelemre méltó tény, hogy a harmadik helyen végzett a Toyota C-HR 1.8 Hybrid modellt kizárólag két teljesen elektromos autó tudta csak megelőzni, mindenki mást maga mögé utasított a Toyota népszerű modellje.

Ezzel is igazolva, hogy a Toyota huszadik éve tökéletesített öntöltő (full) hibrid hajtástechnológiája optimális egyensúlyt teremt a kedvező üzemanyag-fogyasztás, az egészségre káros anyagok kibocsátása és az üvegházhatás kialakulásához hozzájáruló anyagok emissziója terén. Hogy nem minden hibrid egyenrangú, azt egy másik benzin-elektromos szabadidőjármű 2,5 csillagos eredménye szemlélteti.

A lista egyéb tagjainál többségében a papírforma érvényesült. Minél kisebb egy autó, annál kedvezőbb az üzemanyag-fogyasztása, és ezzel együtt a károsanyag-kibocsátása; minél nagyobb a homlokfelülete (szabadidőjárművek és buszlimuzinok), annál több energiát emészt fel a mozgatásuk.

A dízelek jellemzően jól teljesítenek a károsanyag-kibocsátás terén, összességében azonban (egy kivétellel) nem értek el túl jó eredményeket, mivel a vizsgálat megállapította, hogy a működésük során aggasztóan sok dinitrogén-monoxid kerül a légkörbe. Hat olyan típus is van, amely egynél is kevesebb pontot ért el ezen a téren (a lehetséges tízből).

Meglepő, bár logikus a sűrített földgázzal üzemelő típusok viszonylag rossz eredménye. Miközben a közvélemény és a szakma kifejezetten tiszta technológiaként tartja számon a CNG-t, az üzemanyag alacsony energiasűrűsége, illetve magas metántartalma megbosszulja magát a Green NCAP összetett elemzésében. A szervezet egyébként a kritériumrendszer összeállításánál az európai fogyasztók véleményét is kikérte; a vizsgált szempontok egy alapos felmérés eredményeként születtek meg.

 

Green NCAP 2020 teszteredmények

ModellCsillagok száma (5/)Légtisztaság (10/)Hatásfok (10/)Üvegházhatás (10/)Üzem-anyagHajtás-képletSebesség-váltó
        
Hyundai KONA Electric 39.2 kWh5101010elektromos4x2automata
Renault ZOE R110 ZE505101010elektromos4x2automata
Toyota C-HR 1.8 hybrid3,566,95,4full hibrid4x2automata
Mercedes-Benz C220d375,72,9dízel4x2automata
Peugeot 2008  1.2 PureTech 11035,35,84,8benzin4x2kézi
Peugeot 208 1.2 PureTech 10034,76,25,1benzin4x2kézi
Renault Captur 1.3 TCe 13035,15,34,7benzin4x2kézi
Renault Clio TCe 10034,66,95benzin4x2kézi
SEAT Ibiza 1.0 TGI CNG36,75,74,5földgáz4x2kézi
VW Polo 1.0 TSI36,36,24,9benzin4x2kézi
BMW 320d2,56,260,6dízel4x2automata
Dacia Duster Blue dCi 1152,55,15,12,8dízel4x2kézi
Honda CR-V 2.0 i-MMD hybrid2,55,34,24,1hibrid4x2CVT
Nissan Qashqai 1.3 DIGT2,56,14,54,1benzin4x2kézi
Peugeot 3008 1.5 BlueHDI 1302,54,35,32,8dízel4x2automata
Suzuki Vitara 1.0 Boosterjet2,53,34,94,2benzin4x2kézi
VW Passat 2.0 TDI DSG2,54,662,1dízel4x2automata
Audi A4 Avant 40 g-tron 2.0 CNG24,63,31,9földgáz4x2automata
Jeep Renegade 1.6 Multijet24,94,70,8dízel4x2kézi
Mazda CX-5 SKYACTIV-G 16523,84,13,7benzin4x2kézi
Kia Sportage 1.6 CRDi1,53,43,20,1dízel4x2automata
Mercedes-Benz V250d1,57,21,20,0dízel4x2automata
Opel Zafira Life S 2.0 D1,56,81,30,1dízel4x2automata
VW Transporter California 6.1 2.0 TDI1,55,60,60,0dízel4x4automata

Fotók: Toyota, GreenNCAP

 

Kapcsolódó videók