Bárcsak itthon is ilyen lenne a taxi

Nemzetközi hírek  |  2025 június 5.  | JPN Taxi
Van az a tipikus taxiélmény, amit sokan ismerünk: sárgára fóliázott taxi kissé lelakott utastérrel, megkérdőjelezhető pontossággal működő taxióra, amely szerint egy tízperces út három éttermi ebéd árába fog kerülni. Japánban a taxisofőr egyenruhát és fehér pamutkesztyűt visel. Munkaeszköze, a Toyota JPN Taxi pedig frissítést kapott.

A JPN Taxi 2017-ben gördült először az utakra, és meg sem próbálta leplezni, hogy a londoni taxik ihlette csúcsminőségű célszerszám. A Toyota úgy döntött, hogy a kerekekre szerelt magas tetejű dobozt kizárólag a praktikum és a gazdaságosság szempontjai szerint alakítja ki. S hogy mennyire komolyan vették az egész projektet, azt mi sem jelzi jobban, hogy a JPN Taxi főmérnöke az a Kayukawa úr lett, aki négy évtizede dolgozik a cégnél, és olyan „jelentéktelen” modellek tervezésében vállalt főszerepet, mint a Lexust útjára indító első LS széria vagy a Toyota Prius+. Ő gyűjtötte tehát maga köré a „Riksa csapatot”, és megalkották a tökéletes taxit. Tapasztalatgyűjtéssel láttak neki a munkának: rengeteget taxiztak, hogy lássák, milyen a sofőr munkája. Turisták, kisgyerekes családok és idős emberek ezreit kérdezték meg benyomásaikról, ötleteikről a taxikkal kapcsolatban.

Mindezek szintézise nyomán jött létre a Toyota JPN Taxi 2017-ben, s nyolc évvel később már a tokiói taxik nagyjából harmadát ez a modell adja. A népszerűség oka a nagy használati értékben és a részletekben rejlő luxusban keresendő. A beltérben minden utas – legyen az kisgyermekes szülő, kerekesszékkel közlekedő idős utas vagy hátizsákos turista – kényelmesen és biztonságban érezheti magát. A magas tető, az elektromos tolóajtó és az alacsony padló mind a könnyű beszállást szolgálják. Az ülések antibakteriális borítással készülnek, hátul fűtött pad várja az utasokat, van kapaszkodó az idősebbeknek. A frissített modellben a hátsó utasok állítható szellőzőrostélyt kapnak a tetőre – nem nagy dolog, mondhatnánk, de aki utazott már nyáron levegőtlen taxiban, az tudja, mennyire fontos újdonság ez. A sofőr sem marad ki a kényeztetésből: funkcionális a munkakörnyezete, új a hétcolos digitális műszeregység, és akár külső áramellátási lehetőség is rendelkezésére áll, ha két fuvar között szeretné feltölteni a tabletjét. 

A hatékonyságot és környezettudatosságot az 1,5 literes LPG motoros hibrid rendszer garantálja. Ráadásul mostantól hat literrel nagyobb, 58 literes a hátsó ülések mögött lévő LPG tartály, a nikkel-fémhidrid akksi pedig az első ülések alatt rejtőzik. A nagyobb hatótáv kevesebb megállást és több fuvart hoz a sofőrnek.

A Toyota hibrid rendszere miatt megjósolható extrém megbízhatóság és tartósság az egyik jó hír a sofőrnek, a másik pedig az, hogy ha szükséges, az autó olcsón javítható is. Ezért háromrészes például az első lökhárító: ha csak az egyik sarka sérül, nem kell az egészet cserélni, elég a harmadát, de kialakításuk révén hasonlóan olcsón cserélhetők a sárvédők és a lámpatestek is. A magas építés miatti nagy ablakfelületek kiváló kilátást biztosítanak a sofőrnek és a városnéző turisták számára egyaránt.

Mivel modern Toyotáról van szó, nem maradhatott ki a kocsiból a Toyota Safety Sense biztonsági arzenál sem: a JPN Taxi már nem csak nappal, hanem éjjel is jól látja a biciklistákat és gyalogosokat, illetve mindenféle úton mozgó humanoidot. A sávtartó asszisztens hatékonyabb lett, opcióként pedig elérhető a holttérfigyelő is.

A Toyota hangsúlyozza, hogy a megújított modell nemcsak a mérnöki zsenialitás terméke, hanem egyfajta közösségi alkotás: sofőrök, utasok és flottaüzemeltetők visszajelzései és igényei formálták.

A JPN Taxi speciális fényezésének neve koiai – azaz japán indigókék. Ez a tradicionális árnyalat egyszerre modern és tiszteletet parancsoló, tökéletesen illik Tokió üvegpalotái közé és Kyoto történelmi utcáira. 

Ha taxiról beszélünk, essék szó a pénzről is. A kétféle kivitelben kapható JPN Taxi meglepően olcsó: az alap Nagomi felszereltség 3,445 millió jenbe (8,5 millió forintba), míg a gazdagabb Takumi változat 225 ezer jennel (550 ezer forinttal) kerül többe. Aki pedig szeretne utazni is a JPN taxiban, ilyen díjszabással számolhat: az első két kilométer 1.800 forint, majd kilométerenként 800 forint a díj. A várakozás óránként 7.600 forintnak megfelelő jenbe kerül.

 

Fotók: Toyota, CarScoops