
Ismét a Lexus a legmegbízhatóbb márka
A J. D. Power piackutató és adatelemző szervezet idén 39. alkalommal végezte el azt a kutatást, amely az új autó megvásárlását követő első 90 nap tapasztalatai alapján rangsorolja a járművek és gyártóik kezdeti minőségét. Az Initial Quality Study (IQS) 2020-ban teljeskörűen megújult, a tulajdonosok részére feltett kérdések körét kibővítették, így az előző eredmények nem vethetők össze a jelenlegiekkel. A „nehezítés” óta a Lexus jellemzően a prémiummárkák élmezőnyében szerepel a felmérésen – három alkalommal volt második (2020, 2022, 2024), és egyszer első (2021.)
Az idei, 2025-ös kutatás viszont, amelyet 92 694 tulajdonos vagy felhasználó visszajelzései, valamint a hivatalos márkaszervizekben elvégzett, több százezer beavatkozás adatai alapján állítottak össze, a Lexus abszolút győzelmét hozta el – az idei egyébként a márka alapítása (1989) óta a tizenötödik év, amikor minden más autógyártónál jobb kezdeti minőséget regisztrált a Lexus. A márka két típusa – az IS és az ES szedánok – is saját kategóriájának legjobb eredményét érte el.
Az ügyfelek tíz tágabb témakörben (infotainment; szolgáltatások, kezelőszervek és kijelzők; külső; vezetőtámogatás; belső; hajtáslánc; ülések; vezetési élmény; klímaberendezés és egyéb) összesen 227 jelenségről nyilatkoztak. Bár az IQS felmérések elsődleges célja, hogy villámgyors és pontos visszajelzést adjon a gyártóknak új gyártmányaik esetleges típushibáiról, a fogyasztók számára is fontos útmutatást ad a vásárláshoz.
A 2025-ös felmérés legfontosabb tanulságai részben meglepők. A prémiumautó-gyártók például átlagosan 4,2 százalékponttal rosszabb eredményt értek el (203 hiba 100 járműre), mint a tömegpiaci gyártók (187), ugyanakkor csökken a különbség: tavaly 230 vs. 181 volt a hibajelenségek előfordulásának aránya a két fő szegmensben (minél alacsonyabb a pontszám, annál kevesebb a meghibásodás.) Ennek fényében a Lexus 166 pontos győztes eredménye kifejezetten jónak számít.

A legtöbb probléma a plug-in hibrid járművekkel (PHEV) fordult elő, még a tisztán elektromosoknál (BEV) is több: előbbieknél 237, utóbbiak körében 212 pont volt az átlagos eredmény. Látványosan megbízhatóbbak a full hibridek (196 pont) és a benzinmotoros járművek (184 pont.)
Az új típusokkal (203 pont) több probléma van, mint azokkal, amelyek nem első évüket töltik a piacon (190 pont). A 2025-ös modellévben tizennyolc vadonatúj modellt vezettek be az autógyártók az észak-amerikai piacon, ebből csupán kettőnek sikerült jobb eredményt elérnie saját piaci szegmensének átlagánál.
A legérdekesebb jelenség, hogy az ügyfelek mind gyakrabban elégedetlenek a pohártartókkal. Egyre többen használnak többször használatos, nem eldobható poharakat és bögréket, és ezek változatos méreteik miatt nem minden esetben illeszkednek biztonságosan a meglévő pohártartókba. Ugyanakkor van persze ennél nagyobb gondjuk az ügyfeleknek: továbbra is az infotainment rendszerek (42,6 hiba 100 autóra) a legproblémásabbak, az érintőképernyők, a túlbonyolított menürendszerek – és ehhez kapcsolódóan a hagyományos gombok elektronikus paranccsal történő kiváltása – különösen sok bosszúságot okoznak.
A kutatás további részletei megtalálhatók a J. D. Power weboldalán.
Fotók: Lexus, Facebook Watertown
Infografika: J. D. Power